Yhä useammat ihmiset noudattavat erikoisruokavalioita, oli syy sitten terveydellinen, eettinen tai uskonnollinen. Tässä artikkelissa käymme läpi erilaisia erityisruokavalioita ja selvitämme, miten ne voidaan esitellä etiketissä.
Pakolliset merkinnät
Tietyt merkinnät ovat pakollisia. Allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet, kuten pähkinät, äyriäiset ja soija, tulee olla korostettuna ainesosaluettelossa. Pakollisiin merkintöihin liittyvät tietenkin myös luettavuus, määrät, säylytysohjeet ja monet muut seikat. Kannattaakin lukaista niistä erikseen etikettien pakolliset merkinnät -artikkelistamme.
“Vapaaehtoiset” merkinnät
Vapaaehtoiset merkinnät ovat hipsuissa, sillä näitä seuraavia merkkejä ei tarvitse laittaa näkyville. Niiden poisjättäminen voi kuitenkin olla suoraan sanottuna tyhmää, sillä soveltuvuus on usein tietoinen myyntivaltti. Asiakas kyllä osaa etsiä tuttuja merkkejä pakkauksista ja ilahtuu, jos sellainen löytyy helposti.
Ihan mitä vain pakkaukseen ei saa kuitenkaan laittaa. Kuluttajan johtaminen harjaan on tietenkin kiellettyä ja elintarvikepakkausia valvoo ruokavirasto. Erilaisista ravitsemus- ja terveysväitteistä voikin lukea lisää täältä.
Gluteeniton
Gluteenittomuus on välttämätöntä keliaakikoille. Gluteenittomissa tuotteissa etiketissä täytyy olla maininta "gluteeniton", ja tuotteen gluteenipitoisuus ei saa ylittää 20 mg/kg.
Gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmää hallinnoi Suomessa Keliakialiitto. Myöntämisperusteet ja käyttöoikeusmaksut voi tarkistaa heidän sivuiltaan.
Laktoositon ja maidoton
Laktoosia välttävät henkilöt suosivat laktoosittomia tuotteita. Maidottomat tuotteet sopivat maitoallergikoille. Näille tuoteryhmille ei ole muodostunut yhteistä merkkiä kuten gluteiinittomille tuotteille. Eri tuottajat merkkaavat tuotteet omilla merkeillään.
Kasvis- ja vegaaniruokavalio
Kasvisruokavaliot välttävät lihaa, kun taas vegaaniruokavalio sulkee pois kaikki eläinperäiset aineet kuten maitotuotteet ja kananmunan. Näitä vegaanilogoja on paljon ja osa niistä on todellisia sertifikaatteja. Tässä muutama yleisin.
Fazer on hyvä esimerkki firmasta, joka on tehnyt oman merkintänsä. Lisää Fazerin vegaanituotteistä voi lukea täältä.
Vähähiilihydraattinen ja keto
Näissä ruokavalioissa vältetään korkean hiilihydraattipitoisuuden omaavia tuotteita. Hiilihydraatit löytyvät pakollisesta ravintosisältöosiosta, mutta ominaisuutta voi myös korostaa. Tosin näillekään tuotteille ei ole virallista merkintää. Ketokamu on ratkaissut asian laittamalla vahvan vihjeen tuoteryhmän nimeen.
Uskonnolliset ruokavaliot
Kuten kosher, noudattaa tiukkoja sääntöjä elintarvikkeiden valmistuksessa. Näiden tuotteiden etiketeissä on usein virallisen tahon kuten seurakunnan myöntämä merkintä.
Merkintä tuotteen etu- vai takapuolelle
Etiketin tai tuotepakkauksen suunnitteluun vaikuttaa tietenkin kohderyhmä. Jos kohderyhmänä ovat keliaakikot, ei gluteiiniton merkintää kannata piilottaa tuotteen nurjalle puolelle.
Suunnittelija voi pitää etupuolen selkeänä ja “puhtaana” erilaisista merkeistä, jos kohderyhmä on laajempi. Olennaisen merkinnän piilottaminen takapuolelle on kuitenkin päätös, jota ei kannata tehdä heppoisin perustein.
Serifikaatti vai omat merkinnät
Joissain tapauksissa suunnittelija voi valita yleisesti tunnetun merkin, joka viestii erityisruokavaliosta. Nämä merkinnät ovat yleensä sertifikaatteja ja maksullisia. Näin ollen jotkin valmistaja päättävät luoda oman merkinsä.
Olennaista näissä merkinnöissä on selkeys. Jos suunnittelet oman merkin, kannattaa siihen varmuudeksi kirjoittaa, mitä se tarkoittaa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin löytää merkkiä ja joutua varmistamaan se ainesosaluettelon avulla.
Erikoisruokavaliomerkintöjen ei tarvitse olla kuolemanvakavaa
Allergioiden kohdalla nämä merkinnät voivat olla elämän ja kuoleman kysymyksiä. Tämä ei tarkoita, etteikö niiden kohdalla voisi käyttää vähän luovuutta. Kunhan viesti menee perille, voi suunnittelija jopa hieman hassutella. Tästä esimerkkinä alla oleva Fat Lizardin vegaanimerkintä.