Ratkaisevassa roolissa uutta tuotetta suunniteltaessa on yhteen nivoutuva kokonaisuus ja projektin kustannustehokkuus alusta loppuun.
Me otamme suunniteltaessa huomioon konekantamme. Pystymme suunnittelemaan tuotteelle etiketin kustannustehokkaasti ja mahdollisimman laadukkaasti.
Suunnittelun lähtökohdat
Visuaalisen suunnittelun tulee pohjata johonkin. Se voi olla yrityksen arvot tai kohdeyleisön mieltymykset. Jos suunnittelija ei tiedä, mikä ilmeen tai etiketin tavoite on, kaikki vaihtoehdot ovat pöydällä. Tässä artikkelissa esittelemme Mestarit tuotesarjan Lageria. Etikettien ilme johdettiin Ainesmestarien omasta ilmeestä, joka uudistettiin aikanaan yrityksen arvojen ja tavoitteiden pohjalta.
Tuotesarjan ideointi lähti käyntiin, kun halusimme ilahduttaa asiakkaitamme yhteistyövuoden päätteeksi erilaisilla tuotteilla, johon tulisi painettu etiketti. Tuotteiksi valikoitui omien asiakkaidemme valmistamana kahvi, tee ja olut. Yhdistäväksi teemaksi valikoitui Mestarin selviytymispakkaus.
Tölkkietiketin suunnittelu
Taustalla oli siis uusi yritysilme logoineen. Lagerin etikettin haluttiin olevan selvästi olutetiketti. Näin ollen sinertävä brändiväri vaihdettiin kullan keltaiseen. Muutoin elementit olivatkin jo valmiina ja ne täytyi vain asetella sopivasti etikettiin.
Etiketiksi valittiin liimautuva tarraetiketti, joka on huomattavasti kustannustehokkaampaa, kuin koko tölkin maalaaminen. Universaalia kokoa on vaikea sanoa tölkkietiketille. Suunnittelun voi aloittaa 85x175mm (0,33l) tai 115x200 mm (0,5l), mutta lopullinen koko kannattaa tarkistaa painotalolta.
Halusimme etikettiin kiiltävän pinnan, joka saadaan aikaan folioinnilla tai käyttämällä metallisoitua tarramateriaalia. Muitakin efektejä oli saatavilla, mutta meille riitti kiilto. Yksi hyvä vaihtoehto on kiiltävän ja mattapinnan vaihtelu, joka on varma tapa erottua kaupan hyllyltä.
Ulkoasu luo mielikuvaa
Ensivaikutelma ostajaan tehdään tuotteen ulkoasulla. Kaupan hylly ei ole ainut paikka, jossa sen voi tehdä. Vaikka alkoholituotteiden mainonnassa on omat sääntönsä, voi näkyvyyttä luoda tuotekampanjoilla, sosiaalisen- ja muun median myllytyksellä. Tämän jälkeen toki merkitykselliseksi tulee tuotteen sisältö, tarve, maku, käyttötarkoitus ja tuotteen toimivuus.
Kuinka vaikuttaa ihmisten mieleen ja myymäsi tuotteen kohderyhmään jo pelkästään tuotekuvilla? Tässä muutamia esimerkkejä tuotteen kuvausprosessista. Mitä kuva herättää sen katsojassa? Kuvailen kolmella adjektiivilla kuvaamiani kuvia.
Kuvissa Mestarin Lager, tölkkietiketti
kuva 1: Lämpö, rentoutuminen, perinteikkyys
Kuva 2: Pehmeä, kylmä, ehkä jopa vähän tylsä
kuva 3: Kylmä, särmikäs, voimakas
kuva 4: Juonikas, perinteikäs, luonnonläheinen
Tarvitsetko apua oman etiketin kanssa?
Teemme etiketin suunnittelua myös muille. Meidän etunamme on se, että olemme etikettipaino, joka tietää tasan, mikä kaikki on mahdollista painaa etikettiin. Teemme aineiston kerralla kuntoon, eikä sinun tarvitse välitellä viestejä mainostoimiston ja etikettipainon välillä. Kysy rohkeasti lisää suunnittelupalvelustamme. Yhteystiedot ja kaavakkeet löydät yhteystiedot-sivulta.