Joulun aika alkaa siitä, kun joulupukki ilmestyy Coca-Cola-pullojen kylkeen. Oli kyse mistä vaan sesongista, ajankohtainen etiketti herättää huomion.
Miksi yritykset käyttävät sesonkietikettejä?
Sesonkietiketin tarkoitus on tietenkin erottua ja sitä kautta myydä tuotetta. Se tekee tuotteesta kiinnostavamman ja ajankohtaisemman. Jotenkin se Coca-cola joulupukkeineen kuuluu jouluostosten joukkoon.
Lisäksi erilainen etiketti voi tuoda kiireen tuntua, kun kaunista tuotetta on saatavilla vain rajoitetun ajan. Ja vielä tämänkin päälle voit tehdä muutaman erilaisen version, mikä kannustaa keräämään koko sarjan.
Esimerkkejä onnistuneista sesonkietiketeistä
Alla on joitakin tunnettuja tuotteita ja niiden sesonkietikettejä. Niitä katsellessa voi miettiä, miltä se oma tuote näyttäisi sesonkikuosissa.
Vinkit sesonkietiketin suunnitteluun
Määritä tavoite
Onko etiketin tarkoitus esitellä sesonkituotetta (esim. jouluolut) vai lisääkö se ripauksen sesonkia jo olemassa olevaan tuotteeseen? Voit myös miettiä, minkälaista tunnetta haluat herättää sesonkietiketillä. Halloweeniin sopii pelottavat etiketit ja pääsiäiseen söpöt.
Valitse sopiva sesonki
Koita etsiä sopiva sesonki tuotteellesi. Jos myyt partakoneita, äitienpäiväkääre ei välttämättä nosta myyntiäsi. Kahvin ja leipomotuotteiden kohdalla tilanne on hyvin erilainen.
Hyödynnä sesongin elementit
Käytä sesonkiin sopivia värejä, kuvia ja symboleja. Jouluetiketissä voi olla talvista tunnelmaa, kesäetiketissä puolestaan rantatuoleja ja aurinkolaseja.
Säilytä tunnistettava brändi
Tuote pitää edelleen tunnistaa samaksi, vaikka etiketti vaihtuu. Voit edelleen muuttaa etikettiä isosti, mutta jossain vaiheessa tunnistettavuus hälvenee. Hyvä esimerkki tästä on aiemmin artikkelissa näytetty Juhla Mokka. Aloita vaihtamalla yhtä graafista elementtiä kerrallaan.
Valitse oikeat materiaalit
Jos haluat vähän juhlallisuutta, kannattaa miettiä uusia materiaaleja. Etenkin sesonkituotteissa näkee paljon kohopainatusta tai metallista foliota. Laadukas materiaali erottaa tuotteen kilpailijoista.
Sesonkietiketti ajoissa valmiiksi
Jos olet ikinä tilannut etikettejä, tiedät että painosta tuotteen kylkeen on matkaa. Sesonkietikettien tuotanto kannattaa aloittaa kuukausia ennen sesonkia. Mukaan pitää tietenkin laskea etikettien kiinnitykseen ja tuotteen logistiikkaan kuluva aika.
Hyvä painotalo auttaa arvioimaan ja yhdistelemään aikatauluja. Parasta on se, kun on tuttu painotalo kumppanina ja voit luottaa siihen, etiketit saapuvat ajoissa.
Me täällä Ainesmestareilla autamme kaikessa etiketteihin liittyvässä. Pistä siis rohkeasti viestiä, oli kyseessä aikatauluun, budjetiin tai materiaaleihin liittyvä kysymys.
Yhteenveto
Sesonkietiketti tuo lisämyyntiä ja herättää kiinnostusta. Hyvä etiketti yhdistää kausielementit ja brändin vahvuudet. Suunnittele ajoissa ja valitse painotalo, joka tuottaa laadukkaita etiketit juuri silloin, kun niitä tarvitaan.