Sesonkietiketti kasvattaa myyntiä

Sesonkietiketti kasvattaa myyntiä

Joulun aika alkaa siitä, kun joulupukki ilmestyy Coca-Cola-pullojen kylkeen. Oli kyse mistä vaan sesongista, ajankohtainen etiketti herättää huomion. 

Miksi yritykset käyttävät sesonkietikettejä?

Sesonkietiketin tarkoitus on tietenkin erottua ja sitä kautta myydä tuotetta. Se tekee tuotteesta kiinnostavamman ja ajankohtaisemman. Jotenkin se Coca-cola joulupukkeineen kuuluu jouluostosten joukkoon. 

Lisäksi erilainen etiketti voi tuoda kiireen tuntua, kun kaunista tuotetta on saatavilla vain rajoitetun ajan. Ja vielä tämänkin päälle voit tehdä muutaman erilaisen version, mikä kannustaa keräämään koko sarjan.

Esimerkkejä onnistuneista sesonkietiketeistä

Alla on joitakin tunnettuja tuotteita ja niiden sesonkietikettejä. Niitä katsellessa voi miettiä, miltä se oma tuote näyttäisi sesonkikuosissa.

Juhla Mokka tunnetaan erilaisista etiketeistä
Juhla Mokka pukeutuu sesonkietikettiin etenkin Joulun tienoolla ja äitienpäivänä.

Fantan sesonkieiketti
Fanta yhdisti Halloween teeman ja yhteistyön Beetlejuice-elokuvan kanssa. Coca-Cola Companyn tiedote.
Aina samaa tuotetta ei edes erota. Pandan Tonttu- ja Tipu-konvehdit sisältävät samoja karkkeja.
Tuplan pakkauksessa on kivasti käytetty keveitä talvisia elementtejä.
Sesonkioluet ja niiden etiketit
Jouluoluet on tietenkin oma tuoteryhmä, mutta kauppoihin on myös ilmestynyt rapujuhlaoluita.

Vinkit sesonkietiketin suunnitteluun

Määritä tavoite

Onko etiketin tarkoitus esitellä sesonkituotetta (esim. jouluolut) vai lisääkö se ripauksen sesonkia jo olemassa olevaan tuotteeseen? Voit myös miettiä, minkälaista tunnetta haluat herättää sesonkietiketillä. Halloweeniin sopii pelottavat etiketit ja pääsiäiseen söpöt.

Valitse sopiva sesonki

Koita etsiä sopiva sesonki tuotteellesi. Jos myyt partakoneita, äitienpäiväkääre ei välttämättä nosta myyntiäsi. Kahvin ja leipomotuotteiden kohdalla tilanne on hyvin erilainen.

Hyödynnä sesongin elementit

Käytä sesonkiin sopivia värejä, kuvia ja symboleja. Jouluetiketissä voi olla talvista tunnelmaa, kesäetiketissä puolestaan rantatuoleja ja aurinkolaseja.

Säilytä tunnistettava brändi

Tuote pitää edelleen tunnistaa samaksi, vaikka etiketti vaihtuu. Voit edelleen muuttaa etikettiä isosti, mutta jossain vaiheessa tunnistettavuus hälvenee. Hyvä esimerkki tästä on aiemmin artikkelissa näytetty Juhla Mokka. Aloita vaihtamalla yhtä graafista elementtiä kerrallaan. 

Valitse oikeat materiaalit

Jos haluat vähän juhlallisuutta, kannattaa miettiä uusia materiaaleja. Etenkin sesonkituotteissa näkee paljon kohopainatusta tai metallista foliota. Laadukas materiaali erottaa tuotteen kilpailijoista.

Sesonkietiketti ajoissa valmiiksi

Jos olet ikinä tilannut etikettejä, tiedät että painosta tuotteen kylkeen on matkaa. Sesonkietikettien tuotanto kannattaa aloittaa kuukausia ennen sesonkia. Mukaan pitää tietenkin laskea etikettien kiinnitykseen ja tuotteen logistiikkaan kuluva aika. 

Hyvä painotalo auttaa arvioimaan ja yhdistelemään aikatauluja. Parasta on se, kun on tuttu painotalo kumppanina ja voit luottaa siihen, etiketit saapuvat ajoissa. 

Me täällä Ainesmestareilla autamme kaikessa etiketteihin liittyvässä. Pistä siis rohkeasti viestiä, oli kyseessä aikatauluun, budjetiin tai materiaaleihin liittyvä kysymys.

Yhteenveto

Sesonkietiketti tuo lisämyyntiä ja herättää kiinnostusta. Hyvä etiketti yhdistää kausielementit ja brändin vahvuudet. Suunnittele ajoissa ja valitse painotalo, joka tuottaa laadukkaita etiketit juuri silloin, kun niitä tarvitaan.

Mietityttääkö jokin?

Jätä yhteydenottopyyntö ja mietitään sitä yhdessä.

Mietityttääkö jokin?

Pistä meille viestiä, niin mietitään yhdessä.

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
Evästeet eli keksit