Kaupan hyllyllä erottuminen ei ole lasten leikkiä. Etenkin oluthyllyllä kymmenet, ellei sadat tuotteet huutavat kuluttajalle etiketeillään. Seuraavassa on kuusi vinkkiä, joilla voit erottua näiden erottujien joukosta.
1. Aloita miettimällä asiakastasi
Kenelle tuotteesi on tarkoitettu? Mieti kohdeyleisöäsi ja suunnittele etiketti sen mukaisesti. Jos onnistut puhuttelemaan kaupassakävijää henkilökohtaisesti, olet jo lähellä onnistumista. Tästä on esimerkkinä Coca-Colan nimietiketit ja Ruosniemen panimon ammattien mukaan nimetyt oluet (se insinööriolut).
2. Pidä etiketti yksinkertaisena ja luettavana
Sekava etiketti vain hämmentää ja hämmentynyt asiakas ei ole ostava asiakas. Valitse siis yksinkertainen muotoilu, jonka tunnistaa yrityksesi tuotteeksi. Vaikka käyttäisitkin värikästä grafiikkaa, voit tehdä sen selkeästi, kuten seuraava luvun Hiisi-panimon etiketissä.
3. Käytä rohkeita värejä
Rohkeat, kirkkaat värit herättävä huomiota ja saavat etikettisi erottumaan. Tätä vinkkiä tosin käyttävät kaikki muutkin. Harkitse siis värejä, jotka ovat yhteneväisiä brändisi kanssa ja jotka herättävät haluamasi tunteita. Muista että joskus se rohkea väri voi olla valkoinen, etenkin jos hylly on jo täynnä sateenkaaren värejä.
4. Pidä mielessä pulloetiketin muoto
Etiketin ei tarvitse olla suorakaiteen muotoinen. Moni perinteinen etiketti onkin ollut ovaali. Pystymme painamaan melkeinpä mihin vain muotoon leikattuja etikettejä. Mieti siis, miten voisit erottua etiketin muodolla. Muista myös pullon kaulaan tuleva pieni kaulaetiketti.
5. Käytä laadukkaita kuvia tai kuvitusta
Pulloetiketti on varsin pieni, mutta siitä huolimatta painoaineiston tulee olla laadukas. Teknisen laadun lisäksi kannattaa kuvastoa miettiä pitemmälle tulevaisuuteen. Miten etiketti ja sen kuvasto toimii tulevien tuotteiden kanssa? Tässä vaiheessa on usein fiksua kääntyä ammattilaisen puoleen.
6. Pulloetikettien efektit
Miltä kuulostaisi paikoin kiiltävä etiketti? Tai vaikka lähes nahalta tuntuva mattapinta? Pulloetiketteihinkin saadaan erilaisia efektejä ja pinnoitteita. Kenties yleisin efekti on foliointi, jolla saadaan aikaan metallinhohtoinen kiiltävä pinta.
Bonusvinkki - Testaa
Ennen lopullisen etiketin painatusta, testaa sitä potentiaalisilla asiakkailla. Kerää palautetta siitä, mistä he pitävät ja eivät pidä. Voit myös mennä testipullon (mieluusti tyhjän sellaisen) kanssa oluthyllylle ja tarkastella tuotetta sen luonnollisessa elinympäristössä.
Tarvitsetko apua etiketin suunnittelussa?
Meillä Ainesmestareilla sekä suunnitellaan että painetaan pulloetikettejä. Ammattitaitoiset graafikkomme saavat tuotteesi erottumaan ja ottavat samalla tuotannon huomioon. Ota siis rohkeasti yhteyttä tai laita vaikka suoraan tarjouspyyntö tulemaan.