Vuosi 2024 tuo mukanaan läjäpäin uusia etikettejä. Kaikki haluavat erottua, mutta millä keinoin se tehdään. Ota siis kuppi kahvia ja sukella hetkeksi etikettien maailman.
Ympäristöystävällisyys ja kierrätys
Tämähän on jo klassikko, mutta näkyy varmasti entistäkin enemmän vuonna 2024. Alamme olla siinä vaiheessa, että pelkkä sanahelinä ei riitä. Ympäristöystävällisyys on oikeasti tärkeä asia, niin yrityksille kuin kuluttajille.
Vuonna 2024 etiketit huutavat "vihreää" – niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisestikin. Tulet varmasti näkekään enemmän hiilineutraalimerkkejä ja muita ympäristösertifikaatteja. Samalla materiaalit kehittyvät ja yhä useampi pakkaus on biohajoavat tai muuten kierrätettävä.
Erityisesti etikettien kohdalla jännittävä uutuus on pois pestävä etiketti. Tämä tarkoittaa helposti irtoavaa, mutta edelleen liimattavaa etikettiä. Jokaista etikettiä ei siis tarvitse liottaa tuntitolkulla, kuten etiketin poisto -artikkelissamme ohjeistamme.
Anarkismia ja minimalismia
Graafisessa suunnittelussa on jo pitkään ollut trendinä tietynlaiset ääripäät. Pelkistetty minimalistinen suunnittelu erottuu nykymaailman ärsyketulvassa. Toinen ääripää on anarkistinen suunnittelu, joka kulkee myös nimellä antidesign.
Anarkia pyrkii tietenkin rikkomaan kaikki vallalla olevat säännöt. Lopputuloksena on usein hyvin rikas ja sekava tuotos, jonka tavoite lähinnä herättämään huomiota. Vuonna 2024 tällaista suunnittelua voi bongata oluthyllyllä pulloetiketeistä.
Lisää kiiltoa ja muita efektejä
Erilaiset efektit tuovat etiketteihin elämää ja iloa. Puhutaanpa metallin sävyistä, kimalteista ja muista huomiota herättävistä yksityiskohdista. Nämäkään asiat eivät varsinaisesti ole uusia, mutta niistä tulee koko ajan edullisempia. Voitkin olettaa näkeväsi enemmän:
- Kiiltäviä korostuksia
- Osittain läpinäkyviä etikettejä
- Kirkkaita spottivärejä
- Mattapintaa
Erikoiserät: Yksilöllisyyttä ja Persoonallisuutta
Nyt tulee se jännittävä osa: räätälöidyt etiketit. Muistat ehkä Coca-Colan Share a Coke -kampanjan, jossa etiketteihin oli kirjoitettu ihmisten nimiä. Kyseinen kampanja onnistui rikkomaan kymmenen vuotta kestäneen laskusuhdanteen kokiksen myynnissä (yhdysvaltain markkinoilla).
Vuonna 2024, sinun ei tarvitse olla Coca-Cola tehdäksesi vastaavan kampanjan. Kuvittele erikoiserä tuotettasi, jonka etiketissä on vitsejä, asiakkaiden lähettämiä kuvia tai vaikka eri kaupunkien maamerkkejä!
Interaktiivisuus ja lisätty todellisuus
Tarkistettavia koodeja nähtiin etiketeissä jo minunkin lapsuudessani. Vuonna 2024 voimme tehdä muutakin kuin vain osallistua arvontaan. Kuvittelepa, että skannaat etiketin ja se herää henkiin älypuhelimesi näytöllä. Tästä esimerkkinä ovat Snoop Doggin 19 Crimes viinien etiketit.
No se tekoäly
Kyllähän se tekoäly pitää tässäkin artikkelissa mainita. En tiedä voiko sitä kutsua trendiksi, mutta ihme, jos se ei näy myös etiketeissä. Etiketteihin voi esimerkiksi ilmestyä tekoälyn luomaa kuvitusta. Hieman yrityksestä riippuen, sitä saatetaan korostaa tai jättää kokonaan mainitsematta.
Tekoälyn voi tietenkin viedä vielä pitemmälle, kuten Coca-Cola teki, kun se antoi AI:n luoda uuden maun. Kyseisen tuotteen vastaanotto tosin ei tainnut olla kummoinen.
Etikettitrendit - Yhteenveto
Trendit ovat mielenkiintoista seurattavaa, sillä ne tulevat pikkuhiljaa, mutta kuitenkin yhtäkkiä. Osa niistä jää elämään ja muistuttaa, mitkä tekijät ovat aina arvossaan. Tuskin koskaan tulee aikaa, jolloin luovuus, yksilöllisyys ja vastuullisuus ei tekisi hyvää etikettiä. Siispä seuraavan kerran kun tartut tuotteeseen, jossa on etiketti, pysähdy hetkeksi ja ihaile tuota pientä taideteosta.