CMYK vs Pantone

CMYK vs Pantone

Yksi yleisin keskustelunaihe asiakkaidemme kanssa, on lisävärien käyttö. CMYK-väriavaruus ei riitä kirkkaimpien värien saavuttamiseen, jolloin Pantonen lisävärit tulevat avuksi. CMYK ja Pantone eivät siis varsinaisesti kilpaile keskenään. Pantonen sävyjä käytetään lähinnä täydentämään CMYK-värejä.

Muistinvirkistys CMYKistä

CMYK on lyhenne sanoista syaani (cyan), magenta (magenta), keltainen (yellow), musta (key). CMYK-tulostus tunnetaan myös nimellä prosessi-, neliväri- tai täysväritulostus. Todennäköisesti myös se kotitulostimesi käyttää näitä neljää väriä. 

CMYK esimerkki
CMYK muodostaa kuvan neljän värin yhdistelmästä.

CMYKissä värit luodaan kerrostelemalla neljän väri päällekkäin. Pohjaväri määräytyy tulostuspinnan mukaan ja mitä enemmän värejä käytetään, sitä tummemmaksi tulostettava sävy menee. 

CMYK käyttää sarjaa pisteitä neljässä värissä kuvien ja värien luomiseen. Tämä menetelmä tarkoittaa, että pienellä alueella voidaan käyttää monenlaisia ​​värejä. Jos katsot tulostetta hyvin läheltä, näet pieniä erivärisiä pisteitä.

 CMYK suurennettuna

CMYK:n rajoitus on, että se ei voi tuottaa samaa eloisuutta kuin Pantonella tai näytön väreillä (RGB). Toinen haittapuoli on painolaadun vaihtelevuus. CMYK-värit voivat näyttää erilaisilta jokaisessa tulostimessa ja jopa saman asiakirjan sisällä. Näitä haittoja kojaakin Pantone-värit.

Pantone

Pantone on samannimisen yrityksen luoma oma väriavaruus, jota usein kutsutaan Pantone Matching Systemiksi (PMS) tai spottiväreiksi. PMS:sää käytetään usein täydentämään CMYK-värejä.

Pantone esimerkki
Pantonen sävyjä tarkastellaan usein tällaisten viuhkojen avulla.

Pantone-järjestelmä muistuttaa talomaaleja, joissa jokaiselle värille on oma numerosarja ja sävytysresepti. Standardoidut värit mahdollistavat tarkan sävyn käytön eri valmistajien välillä. Kun sanot, että haluat tuotteen sävyssä “PANTONE 151 C”, sekä käyntikortin painaja, että ikkunateippaaja tietävät tasan, mistä sävystä puhutaan. Tämä tarkkuus ja toistettavuus puuttuu usein CMYK-tulosteista.

Pantonea käytetään usein yritysten painotuotteissa, joissa halutaan tarkka brändiväri. Lisäksi kirkkaat ja tummat sävyt vaativat usein täydennystä CMYK-väreihin. Painotuotteisiin saadaan myös tehosteita lisäämällä lisäämällä esimerkiksi fluoresoivia ja metallisia Pantonen sävyjä.

Pantone väreillä saavutetaan siis spesiaalimpia värejä, mutta tämä heijastuu hintaan. Pantone-värien kohdalla maksat värien lukumäärän mukaan. Pantoneja tulisi käyttää yksittäisinä spottiväreinä, eikä esimerkiksi valokuvien tulostamiseen.

CMYK ja Pantone käytännössä

Hyvä graafinen suunnittelija määrittelee yrityksen värit Pantonen katalogista. Tämän jälkeen CMYK- ja RGB-vaihtoehdot valitaan täydentämään graafista ohjeistusta. Täydellisessä maailmassa kaikki tulostimet käyttäisivät määritettyä Pantone-sävyä, mutta eihän se näin mene. Yrityksen materiaaleja tulostetaan monessa paikkaa digitaalisista väreistä puhumattakaan.

Huolellinen yritys painattaa tuotteensa käyttäen Pantonen sävyjä. Jos näin ei tehdä, on riskinä poikkeavat sävyt ja pliisumpi lopputulos.

Kaipaatko apua värien valintaan?

Me autamme mielellämme näissä väriasioissa. Jos haluat, voimme suunnitella koko aineiston puolestasi. Kokeneet suunnittelijamme tekevät kerralla painovalmista jälkeä, jolloin aikaa säästyy reilusti. Kysy siis rohkeasti lisää esimerkiksi etiketin suunnittelusta.

Mietityttääkö jokin?

Jätä yhteydenottopyyntö ja mietitään sitä yhdessä.

Mietityttääkö jokin?

Pistä meille viestiä, niin mietitään yhdessä.

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
Evästeet eli keksit