5 inspiroivaa ideaa verkko­kauppa­lähetyksen personointiin

5 inspiroivaa ideaa verkko­kauppa­lähetyksen personointiin

Lähetyspakkaus voi olla verkkokauppasi erottava tekijä. Mieti, jos pystyisit luomaan vaikutuksen jo, kun asiakas hakee pakettia automaatilta. Kilpailu on kovaa, joten poikkeuksellinen asiakaskokemus on olennaista. Optimoimalla jokaisen kontaktipisteen, yritys voi luoda kokemuksen, joka jää mieleen. Tai mieti asia toisin päin. Mitä jos laadukas tuotteesi saapuu epämääräisessä paketissa? 

Räätälöidyt tuotepakkaukset ovat ovela tapa parantaa asiakkaan kokemusta. Parempi kokemus johtaa lopulta parempaan liiketoimintaan. Myönnettäköön, erottuminen ja muistiin jääminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takia keksimme teille viisi luovaa ideaa pakkausten personointiin.

1. Sisältä kaunis pakkaus

Pakkauksen sisuksen miettiminen vie sinut jo pitkän askeleen edelle kilpailijoitasi. Riippumatta siitä, mitä haluat sisällyttää laatikon sisäpuolelle, osoitat välittömästi halukkuutta ylittää odotukset. Tämä yksinkertainen tosiasia viestii paljon brändistäsi.

Toteutus voi olla jotain niinkin yksinkertaista kuin logon lisääminen sisäkanteen tai kuvio, joka jatkuu laatikon sisäpinnassa. Pienetkin poikkeukset saavat asiakkaan katsomaan pakettia pidempään. Tässä muutamia ideoita, mitä pakkauksen sisälle voi laittaa:

  • Värikästä täyttömateriaalia
  • Yrityksen logo tai slogan
  • Inspiroiva lainaus
  • Käyttöohje
  • Viesti vastuullisuudesta
Esimerkki pakkauksen sisältä

Voi olla, että sujautat pakkaukseen jo entuudestaan pienen tervehdyslapun. Monien lappujen lisääminen ei kuulosta hyvältä idealta ja pakkauksen sisäpinnan painattaminen saattaa olla kallista. Tyylikäs ja kustannustehokas kompromissi voikin olla tarra. Erilaisilla tarroilla voit koristella pakkauksen sisä- ja ulkopintaa. Jos kiinnostuit, lue ihmeessä lisää tarran painatuksesta.

2. Poikkeuksellisen muotoinen paketti

Jokainen pakettiautomaatilla kävijä odottaa saavansa suorakulmaisen ruskean paketin tai epämääräisen muovisen pussukan. Vaan mitä, jos vastassa olisikin pyramidin tai ukulelen muotoinen paketti?

Ennustettavuus on tylsää. Tuotepaketti ei ole poikkeus. Panostamalla johonkin, joka jää usein huomiotta, voit kiinnittää asiakkaan huomion ja antaa alun mieleenpainuvalle kokemukselle.

3. Pakkauksen ulkopinnan painatus

Pahvipakkauksen painatus ei ole enää ylitsepääsemättömän kallista. Tämä lisäksi painotekniikat mahdollistavat korkealaatuisten kuvien käytön myös pakkauksissa.

Myös toimitukselta suojaava postipaketti voi olla jotain muuta kuin ruskeaa pahvia. Toisaalta jos haluat säilyttää mielikuvan vastuullisesta yrityksestä, voit painattaa ruskealle pohjalle vaikka mustaa siluettia. 

Esimerkki pakkauksen painatuksesta
Esimerkki pakkauksen ulkopinnan painatuksesta

Jos painatus kuulostaa edelleen kalliilta, vaihtoehtona on aina tarrat. Pienikin värikäs tarra kiinnittää huomion ja kertoo viestiä. Logotarra on tietenkin se ensimmäinen mieleen juolahtava idea, mutta ei tietenkään ainut. Tässä muutama idea, mitä pakkauksen ulkokuoressa voi olla:

  • Poikkeuksellinen versio yrityksen logosta
  • Kiitosviesti
  • Terveiset posteljoonille
  • Terveiset paketin näkeville ohikulkijoille
    “Tässä menee ihanan lämpimät aamutossut”
  • Sesonkiterveiset

4. Pakkaus, jonka voi käyttää uudelleen

Voisiko asiakas käyttää pakettia uudestaan? Jos keksit hyvän käyttötarkoituksen paketillesi, voit lisätä brändisi kanssa kosketuksissa olevien ihmisten määrää. Pakkaus voi muuntua esimerkiksi:

  • Säilytyslaatikoksi
  • Koristeeksi
  • Tarjoiluastiaksi
  • Annostelijaksi
  • Telineeksi

Uusiokäytetty pakkaus muistuttaa itsestään ja yrityksestäsi. Parhaassa tapauksessa, siitä tulee myös puheenaihe. Ja jälleen se kuuluisa puskaradio toimii paremmin.

Ohjeet pakkauksen uusiokäyttöön voit painattaa pakettiin tai lisätä tarralla. Jos ohjeita on enemmän, voit myös ohjata lukemaan ne verkkosivuiltasi. 

5. Painettu pakkausteippi

Tämä on ehkä se helpoin ja halvin vinkki. Paketti ei näet pysy kiinni itsestään. Todennäköisesti käytät jo pakkausteippiä, niin mikset käyttäisi sellaista, jossa yrityksesi on esillä.

painettu pakkausteippi
Esimerkkejä erilaisista pakkausteipeistä

Pakkausteippi omalla logolla on pieni ja hyvä sijoitus pakkauksen personointiin. Teippi voi olla kirkasta, valkoista tai vaikka paperista. Tällä tavalla saat yrityksesi paketin ulkopintaan helposti ja kustannustehokkaasti.

Pakkausteipissä voi tietenkin olla muutakin kuin logosi. Kuvittelepa esimerkiksi seuraavat ideat oman yrityksesi käyttöön:

  • Sesonkiteippi (esim. jouluinen tai kesäinen pakkausteippi)
  • Hauskat kuviot (esim. tietokone- ja kännykkäikoneita elektroniikkakaupalle)
  • Asiakkaiden lainauksia
  • Kiitos-viesti

Teipit ja etenkin pakkausteipit ovat meidän leipälajimme. Pistä siis rohkeasti viestiä, jos kaipaat tyylikästä teippiä.

Paperinen ekopack-pakkausteippi

Pakkaus on osa kokemusta

Jos olet lukenut tänne asti, uskon että välität asiakkaista. Haluat ylittää heidän odotuksensa ja tarjota kokemuksen, joka jää mieleen. Tällöin et voi unohtaa tuotteen paketointia. Se saattaa olla pieni yksityiskohta, mutta yksityiskohdista syntyy kokonaisuus.

Pienikin panostus paketointiin saattaa luoda suuren vaikutuksen pitkällä tähtäimellä. Me Ainesmestareilla autamme sinua mieluusti etenkin tarrojen ja teippien kanssa. Teemme myös pienempiä eriä, joten ole rohkeasti yhteydessä.

{{cta2}}

Mietityttääkö jokin?

Jätä yhteydenottopyyntö ja mietitään sitä yhdessä.

Mietityttääkö jokin?

Pistä meille viestiä, niin mietitään yhdessä.

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
Evästeet eli keksit